Rotterdam Ahoy
9 - 10 september 2026

A@W Newsletter

Steden voor de bewoner

10 maart 2022

Nieuwe concepten voor de hedendaagse steden

 

Er zijn diverse redenen waarom steeds meer mensen, vooral jonge gezinnen, de steden verlaten om zich te vestigen op het omliggende platteland: omdat ze meer rust en lokale vrijetijdsbesteding willen, omdat ze de stijgende vastgoed- en huurprijzen in de stadscentra niet langer kunnen betalen of simpelweg omdat de huidige steden niet passen bij hun levensstijl.

 

De invloed van de Covid19-pandemie heeft wat dit betreft als een turbo gewerkt op ontwikkelingen die zich al eerder begonnen af te tekenen. De noodzaak om zich voor een groot stuk digitaal te organiseren heeft geleid tot het afleren van een aantal gewoontes. Dit heeft enkele veranderingen met zich meegebracht. Veel mensen hebben het gevoel dat de mogelijkheid om thuis te werken het evenwicht tussen hun job en hun privéleven heeft verbeterd. Ook werd duidelijk dat tijd en plaats van werk geen negatieve factoren waren voor de productiviteit, het bleek zelfs eerder het tegendeel. Dit is dan ook de reden waarom veel bedrijven, ook wanneer bescherming tegen de pandemie niet nodig is, de voorheen dominante verplichting tot aanwezigheid op de werkplek zullen afschaffen. Sommige bedrijven stellen zich niet tevreden met het herstructureren van hun kantoren en werkstations, maar overwegen zelfs om hun gebouwen te verkleinen. In welke mate dit het gebruik van vastgoed blijvend zal veranderen, valt nog af te wachten.

 


Foto © KornT Shutterstock

 

Wat wel vaststaat is dat hoe flexibeler, mobieler en digitaler werk voor mensen wordt, hoe minder er gependeld hoeft te worden tussen de woon- en werkplaats. Zeker omdat de verplaatsing naar het werk een aanzienlijk tijdverlies met zich meebrengt. Als dit argument tegen wonen op het platteland verdwijnt, wat pleit dan nog in het voordeel van wonen in de stad? En wat moeten steden doen om weer aantrekkelijk te worden?

 

 


© VMM – Associatie voor visuele merchandising 2021

 

Groene strategieën in stadsontwikkeling


Naast een goede mix van winkels, gastronomie en cultureel aanbod wordt vaak ook het belang van ontmoetingsplaatsen, meer groene zones en aangepaste mobiliteitsstructuren genoemd.

 

Omdat de nostalgie naar de natuur blijft bestaan, blijft het belang ervan groeien. Enerzijds door de toename van het percentage eendimensionaal en star computerwerk en anderzijds door ons groeiend bewustzijn omtrent duurzaamheid en ecologie. Een zeer belangrijk aspect waarmee in de stedenbouw meer rekening moet worden gehouden. Toch zijn autogerichte concepten nog vaak de drijvende kracht achter stadsontwikkeling. Uiteraard hebben milieuvriendelijkere mobiliteitsconcepten al van ruim voor Covid aan belang gewonnen. Maar zolang we gewoon doorgaan met het vergroten van het aantal vervoersmiddelen in plaats van de infrastructuur ingrijpend aan te passen, gaat dit ten koste van de toch al schaarse open en groene ruimte. Er zijn nauwelijks steden die geen last hebben van het groeiende probleem van fietsparkeren en de overspoeling van trottoirs, lanen en groen door elektrische scooters.

 


© Foto Mazur Travel shutterstock

 

Concepten om de levenskwaliteit in de stad te verbeteren


Er is een dringende behoefte om "Cities for people" (titel van het gelijknamige boek van de auteur Gehlen Architects) te bouwen, om meer leef-, speel- en vrijheidsruimtes voor mensen te creëren, en om co-working en vooral ook co-living concepten te plannen en daarmee de leefbaarheid in stedelijke gebieden aanzienlijk te verbeteren. - Dit kan niet alleen de aantrekkelijkheid, maar ook de sociale cohesie tussen de inwoners van grote steden vergroten.

 

“Architectuur en stadsplanning moeten veel zachter”, zegt ook Jan Gehlen van Gehlen Architects. De bijbehorende publicatie "Soft City" van David Sim toont hoe men plekken kan bouwen die het dagelijkse leven van mensen verrijken.

 

 
Video © Gehlen Architects / Jan Gehl "Cities for People".

 

Vindmøllebakken is ook zo'n innovatief woonproject. Het werd ontworpen om mensen van verschillende leeftijden en achtergronden bij elkaar te brengen; dit resulteert in grotere sociale, ecologische en economische voordelen.

 

 
Vindmøllebakken in Stavanger, Noorwegen. Project van Smith Eiendom AS, Helen & Hard Architects.

 


Vindmøllebakken in Stavanger, Noorwegen. Project van Smith Eiendom AS, Helen & Hard Architects.

 

Transportplanning die verder gaat dan automobiliteit


Aangezien de thema’s mobiliteit en infrastructuurplanning onlosmakelijk verbonden zijn met het efficiënt functioneren van economische aspecten en een goede sociale co-existentie, gaat het ook om het ontwikkelen van concepten die de positieve effecten van mobiliteit behouden en de negatieve effecten ervan minimaliseren.
Dit is een aanpak die bijvoorbeeld wordt gevolgd door het initiatief urbanmobilityfutures.com, vertegenwoordigd door een forum over de toekomst van stedelijke mobiliteit bij het Institute for Social Science Research van de Universiteit van Amsterdam. Aan de hand van goed onderbouwde feiten, statistieken, grafieken en voor-en-na-voorbeelden laten ze op een duidelijke en inspirerende manier zien dat de juiste concepten voor de steden van vandaag voor de mensen van vandaag al bestaan!

 


Urbanmobilityfutures/ Onderzoeksinstituut in sociale wetenschappen te Amsterdam.

 

Aanvullende bronnen en links :

  1. https://kommunal.de/landleben-flucht-stadt
  2. https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/home-office-mitarbeiter-101.html
  3. https://www.zdf.de/gesellschaft/plan-b/plan-b-lasst-die-staedte-leben-100.html
  4. https://kurier.at/chronik/oesterreich/boom-auf-zwei-beinen-seit-corona-sind-mehr-menschen-zu-fuss-unterwegs/401180623
  5. https://www.deutschlandfunk.de/wie-das-auto-unsere-staedte-veraendert-hat.1148.de.html?dram:article_id=208222
  6. https://www.wiwo.de/finanzen/immobilien/langfristigen-auswirkungen-poker-um-buero-immobilien-nach-corona/27084598.html
  7. https://www.tecchannel.de/a/61-prozent-der-deutschen-beschaeftigten-arbeiten-mit-einem-computer,2039493
  8. https://www.detail.de/artikel/gemeinsam-gehts-besser-vindmoellebakken-von-helen-hard-in-stavanger/
  9. https://www.urbanmobilityfutures.com/
  10. https://www.linkedin.com/in/brommelstroet/
  11. https://gehlpeople.com/
  12. https://www.buecher.de/shop/stadtentwicklung/staedte-fuer-menschen/gehl-jan/products_products/detail/prod_id/41542971/

 

Dit artikel is een herwerkte vertaling van een tekst geschreven door Julia Greven.

Steden voor de bewoner
Terug naar overzicht

A@W Newsletter

Blijf op de hoogte door u op onze maandelijkse newsletter te abonneren!

>> Abonneren

Geïnteresseerd in visibiliteit in onze newsletter?

>> Klik hier!

Met ondersteuning van

Design & Plan

Mediapartner

Profiles of Architects

Images

Exhibit

Sponsor

Media