In deel 2 legt Julia Greven uit hoe trends onze werkwereld beïnvloeden. Mensen houden bij hun dagelijkse werkzaamheden al rekening met de meeste van deze ontwikkelingen, maar sommige daarvan winnen in het licht van de actualiteit mogelijks aan belang.
Dit artikel is een bewerkte vertaling
van een basistekst geschreven door Julia Greven
In het eerste deel werd omschreven hoe er diverse megatrends op ons afkomen. Julia Greven definieert in totaal 12 drijvende krachten achter verandering: kenniscultuur, verstedelijking, connectiviteit, gezondheid, nieuw werk, de verandering van conventionele genderrollen, neo-ecologie, globalisering, individualisering, demografische verandering, nieuwe mobiliteit en veiligheid.
Aanleidingen tot verandering
Er zullen altijd min of meer ernstige aanleidingen tot verandering zijn. Of het nu gaat om technische innovaties, (geo)politieke kwesties, economische en ecologische veranderingen zoals, bijvoorbeeld, bij nucleaire rampen als die in Tsjernobyl en momenteel de pandemie. Het zijn net dergelijke ontwikkelingen of gebeurtenissen die trends en tegentrends in gang zetten of die integendeel bestaande trends versterken.
Vele daarvan lopen bovendien parallel en zijn onderhevig aan voortdurende interactie. De onderliggende vraag die soms beslissend is voor ons bestaan, is hoe snel wij in staat zijn te reageren op ontwikkelingen en gebeurtenissen die ons telkens weer verrassen. En of we op korte en lange termijn wendbaar genoeg zijn om met goede antwoorden, nieuwe ideeën en concrete concepten voor de dag te komen om deze aan te pakken.
Een gebeurtenis als de nog steeds razende pandemie beïnvloedt bijna alle sectoren van ons leven. Zij zal hoogstwaarschijnlijk op vele gebieden veranderingen teweegbrengen en ook van invloed zijn op het design en de (binnenhuis)architectuur.
Werken op afstand
De arbeidssector wordt al bijna anderhalf jaar ernstig getroffen door het virusprobleem. Bedrijven werden daardoor gedwongen snel alternatieven te vinden voor het traditionele, centralistische en analoge ‘nine to five’-kantoorbanenmodel. Zo vond ‘werken op afstand’ – dus niet vanaf een vaste werkplek in een bedrijf, maar ‘op afstand’ en gedecentraliseerd in een thuiskantoor – al heel snel ingang. Verwacht kan worden dat dit in de nabije toekomst een blijver zal blijken op diverse andere plaatsen, eenmaal de pandemie is uitgeraasd.
© shutterstock by GaudiLab
© Jan Baborak unsplash
© shutterstock by Chz_mhOng
Het is duidelijk dat de trend naar gedecentraliseerd werken ook door andere factoren zal groeien, zoals digitalisering, mobiliteit en globalisering. Dit betekent dat niet alleen geschikte digitale infrastructuren moeten worden gecreëerd, maar ook geschikte werkapparatuur, locaties en meubilair. Vooral voor kleine appartementen en dus kantoren aan huis zijn praktische en ruimtebesparende inrichtingen nodig en we merken hoe daar volop wordt op ingespeeld. Nu woonruimte steeds duurder en schaarser wordt, zal ook de trend naar tiny, clever en smart zich volgens Greven verder doorzetten.
Stimuleren van beweging en creativiteit
Hoe virtueler het werk wordt en hoe meer leven en werk door elkaar gaan lopen (‘Work-Life Blending’), hoe belangrijker het wordt om architectuur af te stemmen op het welzijn van mensen. Het gaat erom beweging, creativiteit en - als er geen pandemie woedt - onderlinge uitwisseling op analoge wijze te bevorderen. De laatste jaren is de designwaarde van activerende kleuren, echt groen, mooie akoestische oplossingen en ruimteverdelers, alsmede verschillende zit- en bewegingszones, enorm toegenomen.
© LEGO PMD Headquarter Office. Design by Rosan Bosch Studio and Rune Fjord Studio. Photo by Anders Sune Berg
© Google Office Amsterdam. Design by D/DOCK. Photo: Alan Jensen
© Telefooncel van Work with Island, Photo by Robin J., unsplash
© Living Walls by Sagegreenlife, foto via Steelcase
Parallel hiermee wordt men er zich steeds meer van bewust dat het voorzien van ontspanningsruimtes belangrijk is. Dit gaat tot en met een trend om in bedrijven niet alleen werkplekken, maar ook slaapruimten en meubilair ter beschikking te stellen. Het is immers bewezen dat een kort dutje - dat we tot dusver meestal ‘power napping’ noemden - gezond is. Een dutje van 15 tot 20 minuten verhoogt de prestaties met 35 procent en heeft een positief effect op ons cardiovasculaire systeem. Bovendien is er een duidelijke tendens om de zintuiglijke reactie op licht, lucht en akoestiek via geur in de planningen op te nemen.
Stille ruimtes of activeringskamers, binnen- en buiteninrichting, werkplekken en bedrijfsrestaurants: al deze zaken hebben invloed op het welzijn en de motivatie van de werknemers. Gelukkig wordt bij de kantoorinrichting steeds meer rekening gehouden met het stimuleren van de geestelijke en lichamelijke gezondheid in al haar facetten. Het bedrijfsklimaat en de productiviteit hangen er immers van af.
© Photo by Robin Benzrihem op unsplash
© Shutterstock
Of het nu gaat om een bedrijfskantoor of een kantoor aan huis: de voorbije maanden werden velen onder ons zich ervan bewust hoe belangrijk bewegingsvrijheid, ontspanningszones en frisse lucht zijn. We mogen er daarbij van uitgaan dat deze ervaring flink zal doorwerken in onze planning van onze volgende kantoorruimte.